Het Tweede Bezoek Aan Peñaparda

5 december 2014 - Peñaparda, Spanje

Donderdag kwam ik thuis van school met het idee dat ik lekker ging lunchen en gewoon de middag aan normale dingen zou besteden. Dit zou niet zo zijn, want deze dag kreeg een hele nare wending. We kwamen thuis en in de kamer zaten niet de vader en de moeder van Nacho met de lunch op tafel, maar de twee zussen van Nacho met hun echtgenoten en allemaal met een uitzonderlijk triest gezicht. De opa van Nacho bleek overleden te zijn en we gingen nu meteen naar Peñaparda voor de begrafenis (want die is in Spanje binnen 24 uur). De ouders van Nacho waren meteen nadat ze het vernomen hadden in de auto gestapt.

We zouden tot en met maandag in Peñaparda verblijven. Ik ben niet mee geweest naar de begrafenis en alle andere rituelen. De hele familie (uit Spanje en Frankrijk) wel. Het was duidelijk te zien dat alles een grote impact op iedereen had gehad tijdens het avondeten. Iedereen was zwaar treurig.

Hierdoor is het allemaal iets anders gelopen dan iedereen gehoopt had. Het filmpje is dan ook niet af, maar ik neem aan dat jullie dat begrijpen. Het was erg schokkend, omdat ik deze man een maand geleden nog heb zien zitten. Nog mee gepraat. Hij zat er al bij met slangetjes in zijn neus en zei niet veel. Toch was het voor velen een verrassing dat het afgelopen donderdag over was.

Luuk

1. Natas:
    6 december 2014
    Pff inderdaad een rare wending vd dag! Ook voor jou gek als buitenstaander. Hoop dat je ondanks alles toch nog een fijne tijd hebt in Spanje! Je kan in elk geval de Sint verwelkomen, want die is hier weer vertrokken
  2. Ineke wilkeshuis:
    6 december 2014
    Dat was even heftig Luuk. Niet fijn dat het gebeurde nu jij in Spanje was. Voor de familie ook vervelend. Hoop dat je het nog een beetje leuk hebt, nog even en je wordt opgehaald! Wat gaat de tijd toch snel! Veel liefs van ons.
  3. Hanny:
    7 december 2014
    Hoi Luuk,
    je had je het weekend heel anders voor gesteld, zo zie je dat het leven ineens een andere wending krijgt en een schok teweeg brengt en zeker bij de familie. je wilt wel het Spaanse leven beleven maar zoiets liever niet. Ook weer apart om dit van dichtbij te mee te maken. Gisteren wel even leuk bij de sport toch om al die mensen te zien en te spreken via skype. Geniet nog even van alles daar en volgende week nog een paar dagen relaxed met elkaar.
    Hier koud want moest gisteren al ijs van de autoruit krabben.
    Liefs Oma Hanny
  4. Anja de Visser:
    9 december 2014
    Hoi Luuk, leuk om je verhalen te lezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Alleen minder fijn dat de opa van Nacho is overleden. Maar dat hoort bij het leven.
    Ik wil je feliciteren met je verjaardag. Hopelijk is het een gezellige dag voor je. Nog een paar weken en dan ben je weer thuis en zien we je weer bij de korfbal. Groet, Anja de Visser
  5. Petra Snel:
    9 december 2014
    Hi Luuk, we willen je graag feliciteren met je verjaardag vandaag! We hebben je blogadres van je moeder gekregen en hebben je belevenissen in Spanje af en toe gevolgd. Wat heb je al veel leuke dingen meegemaakt en nieuwe ervaringen opgedaan! Wel verdrietig om te lezen dat de opa van Nacho recent is overleden. Naar voor jou om dat nu net mee te moeten maken. We wensen je nog hele fijne laatste weken in Spanje! Geniet nog even van deze bijzondere ervaring! Groetjes van Jean-Paul, Petra, Joey en Dion